Fordult a kocka: többet költöttek számítógépekre, mint irodákra
Az inflációval kiigazítva a nem lakáscélú magánvállalati beruházások 2021-ben 7,4 százalékkal nőttek az előző évhez képest – ez 2012 óta a leggyorsabb fejlődési ütem és erőteljes fejlődés a 2020-as 5,3 százalékos csökkenés után – állítja a The Wall Street Journal.
2020 első negyedévében a vírushelyzet miatt egyre többen kényszerültek távmunkára az Egyesült Államokban, ezért a cégek irodák fenntartása helyett szoftverekre és számítógépekre költöttek: 2021-ben 14 százalékkal fordítottak több pénzt különböző információfeldolgozó berendezésekre az előző évhez képest.
Az üzleti kiadások valószínűleg idén is erősek maradnak. Az Institute for Supply Management által megkérdezett feldolgozóipari cégek 2022-ben nominálisan 7,7 százalékkal tervezik növelni a beruházási kiadásokat. A szolgáltató cégek 10,3 százalékos növekedésre számítanak.
Az adatok azt mutatják, hogy
a különböző beruházások növelték a munkavállalók hatékonyságát is.
A termelékenység – amely a munkavállalók egy munkaórára jutó teljesítményét méri – 2020-ban és 2021-ben átlagosan évi 2,2 százalékkal nőtt, szemben a világjárvány előtti 2011 és 2019 közötti 0,9 százalékos átlaggal.
A teljesítmény növekedése termelékenyebb gazdaságot eredményez, amely több árut és szolgáltatást képes előállítani ugyanannyi munkaórával – ez idővel
anélkül növelheti a munkavállalók bérét, hogy növelné az inflációt.
Egyre népszerűbb a modern technológia a kiskereskedelmi vezetők körében is
Robert Rosener, a Morgan Stanley multinacionális vállalat vezető közgazdásza szerint a beruházási kiadások beindulása „hosszabb távon jelentősen növelheti a gazdasági fejlődést”.
Rosener szerint különösen azokon a területeken növelhetik a termelékenységet az új technológiai beruházások, ahol nem kifejezetten ezen volt eddig a hangsúly – például a kiskereskedelemben. A Morgan Stanley által tavaly megkérdezett kiskereskedelmi vezetők mintegy háromnegyede kívánja növelni a technológiai kiadásokat, szemben a 2019-es 21 százalékkal.
A technológia népszerűségének egyik oka a munkaerőhiány, a vezetők nehezen találnak munkavállalót, és elmondásuk szerint nehéz őket megtartani is. Ez persze nem csoda, hiszen a Makronóm is beszámolt arról, hogy a járványválságot Amerika úgy kezelte, hogy ingyenpénzt szórt a lakosságra, hogy az emberek maradjanak otthon, ezzel pedig jobban lehetett keresni, mint munkával.